onsdag, februari 18, 2009

Talk to me baby

Asså, såhär. Om man tar ett barn vid födseln och stoppar in barnet i typ ett litet rum eller nåt och låter det växa upp där utan att exponeras för mänskligt tal över huvudtaget. Inte ens det minsta. Ungen har inte en aning om hur svenska eller kroatiska eller rätoromanska(eller är det retro-rumänska?) låter. Hur ser då ungens tankar ut?Som en apas? Fast jag vet ju inte iofs hur en apas tankar ser ut, men jag antar att det är mer som..bilder liksom. Men ungen har ju fortfarande en högt utvecklad mänsklig hjärna som är gjord för att tala och tänka språk.Eller är människohjärnar samma som aphjärnor förutom att vi är bra på grammatik, men varför kan vi då inte lära apbarn prata esperanto(Jag tänker att om man ska lära apor prata människospråk så är nog esperanto lättast eftersom det är så himla lättillgängligt och väl använt). Kanske utvecklar barnet ett eget språk, eller så kanske det finns en primalt basspråk inkodat i DNA:t som ungen faller tillbaka på i brist på annat tankespråk. Som en dosprompt ifall inte windows är installerat. Jag tänker på svenska för det mesta. Eller rövarspråket om jag tänker hemlisar.

Inga kommentarer: