lördag, november 22, 2008

snabbis innan vi flyger i luften

Vet du på hur många olika sätt man kan tillreda ananas? Det vet jag -100. Minst.
Vi åkte på en liten turistig busstur till lite olika 'sevärdheter' eftersom det var lättaste sättet att se det stora akvariet med hajar och valhajar och rockor och sjökor och sköldpaddor och andra djur jag tycker är roliga. En av dom andra attraktionerna vi stannade vid på vägen var THE PINEAPPLE PARK. Där hade dom ananas i burk, ananas i kon, ananas på vägg, ananasvin, ananaskorv, ananasglass, ananaskläder ,ananasmedicin osv osv osv. Jag gillar inte ananas men köpte en flaska ananasvin ändå för att dom inte skulle bli för ledsna.

Vi har bytt hotell här på Okinawa nästan varje dag för att se så mycket som möjligt av ön och nu när solen har börjat skina igen på oss så kan jag ju säga att inte var lika illa som jag först tyckte; men jag har fortfarande en naggande känsle av att jag är här 60 år för sent. Den amerikanska närvaron här är väldigt tydligt och ganska tråkig, alla affärer har specialpriser för US FORCES och det finns radio och tevekanaler helt dedikerade till THE HEROES. På restaurangerna spelar dom easy listeningen love-me-as-I-am-country.
Men jag hade rätt om det där med gamla människor, alla här är typ 400 år gamla och ser ut som Yoda; vår äldsta taxichauförr hittils var 87år gammal. Eller är.

Igår kom Tomoko och vi gick ut och söp på en bar där under dom timmarna vi var där inte en enda männska kom in, Okinawa är japans norrland, alla unga sticker därifrån så fort dom kan och flyttar till stockholm och startar indieband. Fast till tokyo och spelar J-pop istället.

Snart flyger vii till Ishigaki island.

2 kommentarer:

Schmarro sa...

jag älskar ananas, även som artificiell smak.

sämsta arti-frukterna

1. cherry
2. blåbär

ville bara säga det. trevlig resa.

bi - satsen sa...

ja tycker bästa artifrukten :Hallon

eller alltså bär