lördag, december 13, 2008

jag ger dig min morgon

När jag vaknar på mornarna hör jag vatten. Vatten som studsar och vatten som porlar och vatten som rinner. Kanske betyder alla dessa saker porlar. Jag vaknar iallafall till dessa ljud och tänker "jahopp, då var det regn idag". Så vaknar jag varje dag. Sen tar det några sekunder tills jag kommer på att är våran pool som låter så då öppnar jag ögonen och ser Jochen gå ut genom dörren. Han kanske eventuellt gör hemliga kator på stranden en halvtimme för 30 minuter senare när jag når frukostbuffen så sitter han där och har precis börjat äta.

äggstekerskan på hotellet börjar lära känna mig nu, när jag kommer till äggstationen säger hon genast "two egg sir?" och jag säger "yes, thank you" och medans jag väntar på att mina två sunny-side-up-ägg skall bli färdigkoagulerade och lite fint brynta i kanterna så plockar jag åt mig en stor hög bacon, en slev vita bönor i tomatsås och en enda liten tysk griskorv. Sen äter jag alltihopa och går in en andra gång. Då säger stekerskan "one egg sir?" Det är så finurligt att hon räknat ut mitt beteende : först två ägg sen ett. Jag känner mig som en chimpans som en forskare gör experiment på och kartlägger rutiner. Jag tar mera bacon. Mera bönor. En liten liten tysk griskorv. Sen är det dags för smörgåsbatchen. Smörgåsbatchen är kanske den viktigaste delen för det är den som avgör om jag får våfflor eller inte. Om jag inte äter upp mina smörgåsar får jag ingen efterätt. 4 skivor salami, 2 skivor hönskorv, 4 bitar ost och 6 skivor gurka måste jag trycka i mig på två skivor rostat grovt bröd. Om jag lyckas får jag pannkakor och våfflor och fattiga riddare och färst frukt indränkt i sirap. Sen går jag ner till stranden.

Det är mina mornar det.

3 kommentarer:

Schmarro sa...

1. det låter fantastiskt och jag dör en smula av avund.

2. när du kommer hem ska vi ha ett litet snack om det här: kolesterol.

bi - satsen sa...

Vet du jag vill faktiskt gärna ha ett snack om kolesterol för jag har aldrig riktigt fattad vad det är, precis som skillnad på watt och volt.

Anonym sa...

watt och volt är enheter på energi respektive (ström) spänning. När du kommer hem skall vi prata om det här: SI-systemet.

/Tobias