lördag, december 27, 2008

Zoothing

Jag gillar att börja stadsbesök, speciellt i stora städer, med ett besök till stadens Zoo. Det finns många anledningar till det, eller iallafall några. Jättestora städer, som tillexempel Bangkok och Tokyo kan vara lite överväldigande och Zoon är lätta att hitta och de ligger oftast på en relativ central plats men strax utanför den värsta hetsen, om inte annat så för djurens välmåendes skull, vilket gör att dom är bra platser att ha som basecamp om man inte riktigt vet vad man skall försöka leta efter annars.
Sen gillar jag ju djur också förstås och att sitta hänga med några jätteuttrar ett par timmar centrerar mig och suddar bort mycket av den stress som kan förekomma vid ett ensambesök i en ny storstad.
Iallfall. Jag begav mig till Dusit Zoo och pågrund av den tidiga timmen var jag nästan ensam där jag gick runt bland elefanter, varaner och surikater. Solen hade inte börjar bränna för full panna än och jag gäspade i takt med djuren som stod och småstampade i väntan på sin frukost. Vid 11tiden började folk strömma till och jag satt och halvsov vid sköldpaddsdammen med en liten snappingturtle förnöjt tuggandes på alger vid vattenbrynet. Jag tänkte 'Fan..snappingturtles kan ju bitas rätt ordenligt, dom kan ju inte bara ha dom lösa på det här sättet..' När ett stort gröngrått huvud dök upp ur vatten bara någon halvmeter från mina fötter. Milda Matilda, en helt vanlig Varan! Jag vaknade med ens till med ett ryck och samtidigt som varanen hävde sin långa muskulösa kropp ur vattnet för att lägga sig på stenarna och gassa i solskenet så var jag redan borta vid exitskyltarna med gympadojorna trefyra meter framför resten av kroppen återigen på väg ut i Bangkoks myller.

Inga kommentarer: