tisdag, april 10, 2007

300 anledningar att inte gå på bio

Igår gick vi på bio.Det är kanske inte så himla märkvärdigt men vi gör nästan aldrig det och anledningarna är många. En av dom är att filmer i allmänhet är extremt dåliga och framförallt för långa! När jag var en liten pöjk var en långfilm 1timme å 40 minuter och sen kom det eftertexter och allt var frid och fröjd. Sådan såg världen ut i många år ända tills den ödesdigra dagen kom då Kevin Costner bestämde sig för att dansa med ett gäng vargar.3 å 15 var längden på detta episka monster till film och det förändrade mentaliteten hos cinematografer världen över för kanske all framtid.Helt plötsligt dög det inte med 1.40 eller 2 timmar.Nu skulle filmer helt plötsligt vara 4 timmar långa och dödligt tråkiga.

I rask takt efter dansar med vargar kom filmer som braveheart(ok, det är ett ganska långt hopp fram i tiden) Schindlers list(I can be gentle and caring, isnt Schindlers list a brilliant film?), och nu på senare år dom Bloomianska vandringsfilmerna i Sagan om ringen-triologin. Kronan på verket, löken på laxen och grädden på moset var nog dock King Kong som nästan tog livet av mig med sina 1000timmars speltid.
Nu skulle man kunna komma med argument som att "meh, iddi, det har ju alltid funnits episka långfilmer typ Ben Hur och Lawrence of arabia och Dom tio Budorden", men nej nej nej, det är inte poängen, därför att på den tiden så fanns dom filmerna, dom episka galenfilmerna och that was about it.Dom andra filmerna var korta.Men nu går det ju inte att gå på bio och komma ut efter kortare än 2 timmar och tio minuter. Filmlängder har ju gått upp med i genomsnitt 40 minuter, det är ju helt sinnessjukt och galet! Jag har ju inte tålamod att sitta still så länge, jag blir ju antsy att gå ut och röra på mig efter 50 minuter.

Äsch min poäng är ju helt borta eftersom jag började skriva om episka filmer och det inte alls var min poäng. jag är kass men det förändrar inte att filmer är alldeles för långa nu för tiden. Såg dessutom att Dansar med vargar kommit ut på DVD nu i ny version med appearntly "30 more minutes of indian fun".

Ps.the 300 var lite rolig

2 kommentarer:

Schmarro sa...

Historien håller ju inte alls! 300 schmehundred.

bi - satsen sa...

dessutom hade dom med massa konstiga fantasidjur typ stora gråa saker med horn och långa näsor som lät "TUUUUUUT"!helt historiskt inkorrekt!