onsdag, juni 20, 2007

overkligheten.

Ok. Jag läser Harry Potter. Jag erkänner. Jag är kanske för gammal men jag jag började ju läsa när jag var mindre och det tar ju sån tid för dom nya böckerna att komma ut så det är inte riktigt mitt fel. Nu när den sista boken snart kommer ut så har jag lite tankar kring det här med trollkarlar i allmänhet och HarryPottervärlden i synnerhet. Jag har kommit fram till att det är sjuukt overkligt och det här är vad jag tycker.

Alltså, dom börjar gå i skolan(Hogwarts för er som inte vet) när dom är 11 och går i 7 år och sen ska dom ut och skaffa sig ett jobb. Vadå sju år? Det är ju ingenting; det är som att vi skulle ha ett gäng trettonåringar som jobbar på våra banker och sjukhus och datorspelsföretag (iofs så undrar man om det inte jobbar en hel del trettonåringar här..).
Och inte bara DET; dom läser inga vettiga ämnen över huvud taget. Det är varken matte, engelska eller samhällskunskap eller fysik på schemat utan bara typ "care of magical creatures" "trollformellära" och "hur man förvandlar helt kassa prylar till andra kassa(men magiska)prylar". Det kan ju vara bra att veta att 4+4 är 8 ifall man tillexempel skall tillaga en trolldryck som kräver precisa mätningar och uträkningar av ingredienser.
Denna allmänt undermåliga utbildning leder till att dom har ett helt dysfunktionellt och illa utformat samhälle där dom trots förmågan att trolla fram precis vad dom vill; mat, hus, sängar osv så finns det fortfarande rika och fattiga trollkarlar och häxor. Dom kan ju iofs ha någon form av regelverk in place för att förhindra den vansinniga inflation som skulle
uppträda ifall alla trollade fram enorma mängder guld.

Isåfall så ber jag om ursäkt.

iannat fall så tycker jag att trollkarlar är helt dumma i huvet.Eller iallafall grymt overkliga.

Utöver det så räknar jag typ dagarna tills den nya boken släpps.Lillkille som jag är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.

Magnus sa...

chill med portugisiska.

Anonym sa...

dem går i vanlig grundskola tills dem är 11 år och börjar hogwarts. duuh, pay attention

Anonym sa...

Jag tycker trollkarlar och annat invandrarpatrask skall utvisas en gång för alla.