lördag, juli 14, 2007

"Well, what if there is no tomorrow? There wasn't one today"

"Dunk dunk" säger regnet mot rutan."Hej hej världen" säger jag. "och om ett par timmar får vi se den romantiska komedin Måndag hela veckan här på tv3" säger tv:n.
Vet inte vad det är med mig och den filmen. Även om jag ska ut på stan och shoppa med Janni och Mia om ett litet tag och jag kommer missa den så värmer det nånstans i hjärtat att den visas. Den är så satans jävla bra. Vet inte om det är att Bill Murray är fullständigt grym i den som den bittra Phil Connors, det småjollriga Disneysentimentet att "alla kan förändras till det bättre" eller helt enkelt den lilla snutten av radioprat som den sura meteorologen varje morgon vaknar till. Men nånting är det. Helt bäst. För min del skulle varje dag kunna få vara Groundhog Day. Men så är ju jag uppenbarligen lite töntig också.

3 kommentarer:

eff sa...

Ja!! Det är en av mina absoluta favoritfilmer. Till och med Andie MacDowell är, eh, tolererbar.

Scenen i fiket när han vet vad alla heter och gör. Eller när han tuggar tuggummi och lirar piano.

Töntighet är i så fall en mycket god egenskap.

Anonym sa...

haha, ja, han är helt fenomenal! Andie är ju mest där för att understryka hur grym han är. folk kan prata hur mycket dom vill om Lost in translation men jag tycker Murrays roll i Ground hog day är hans bästa nånsin. Det är ju egentligen en rätt banal story men han lyfter hela skiten som Atlas.

eff sa...

Glöm inte Caddyshack!!!

Skämt åsido, jag tyckte Lost in Translation var lite sömnig. Var väl inte helt koncentrerad när jag såg den kanske. Men jag håller också Groundhog Day högre vad gäller Murrays insatser. Sen vet jag inte om han verkligen spelar eller om han mest går omkring som vanligt, bara att han ändrar antalet skämt han drar per timme beroende på tonen som anslås i filmen.

Han är rätt bra i den lilla snutten han är med i Coffee & Cigarettes också, om jag inte missminner mig.